Proyecto : Fighting racism through theatre

Por , 15 abril, 2011 19:20

 

FRATT – Fighting racism through theatre

Luchando contra el racismo a través del teatro

 

Objetivo General

Estudiar y comparar diferentes formas de enfrentar el racismo con el fin de mejorar nuestra práctica
y crear un enfoque global de este tema que podría mejorar la capacidad de las minorías para
reaccionar contra el racismo y la discriminación.

Objetivos del proyecto

1) Experimentar diferentes líneas para prevenir y enfrentar el racismo en las sociedades europeas:
trabajar sobre el racismo cotidiano, sobre la sensación de inseguridad social, sobre la resolución de
conflictos multi-cultural, la discriminación cotidiana.
2) Reflexionar sobre las distintas experiencias y encontrar alguna pauta común o sugerencia,
mejorando la labor de los asociados individuales en su propio país.
3) Creación de una red permanente entre los socios para profundizar en este tipo de investigación
una vez finalizado el proyecto.
4) Elaborar un enfoque holístico y complejo sobre el uso del teatro en la lucha contra el racismo hoy
en día en Europa.

Destinatarios

– Los residentes extrangeros en los 4 países,
– Ciudadanos españoles,
– Los ciudadanos franceses, activistas y migrantes,
– Los franceses-árabes con algún problema con la justicia,
– Los inmigrantes alemanes, los estudiantes, los refugiados,
– Los ciudadanos italianos: sobre todo jóvenes, personas mayores, las mujeres, los migrantes,
– También las asociaciones de ciudadanos que luchan contra el racismo.

 

Beneficiarios

Todos los grupos que sufren la discriminación y el racismo. Los ciudadanos de España, Francia, Alemania e Italia.
Organizaciones europeas de luchan contra el racismo en toda Europa, la red ENAR, las instituciones públicas que trabajan para o con los migrantes.
Asociaciones de inmigrantes o los nacionales que trabajan en favor de los derechos de los migrantes.

 

Cronología del proyecto

* Noviembre a diciembre 2010 – Concepción del proyecto.
* Enero 2011 – Fase inicial del proyecto con los socios y a nivel local con las instituciones involucradas. Encuentro internacional de los miembros del proyecto FRATT en Casaltone, ITALIA. (consultar…)
* Enero-febrero 2011 – Preparación de las acciones locales. Cada socio definirá cronogramas y acciones a nivel local.
* Febrero-abril 2011 – Acciones nacionales. Se realizarán el montage de obras de teatro en cada país sobre el tema de la lucha contra el racismo pero bajo perspectivas diferentes. En Barcelona se comienza con un grupo de estudio y análisis del fenómeno del racismo contidiano.
* Marzo-abril 2011 – Actuaciones, seminarios y actos públicos. Se empieza la organización de la Reunión Internacional de los socios de FRATT que se llevará a cabo en Barcelona en Octubre de 2011.
* Octubre 2011. International Meeting of FRATT members in Barcelone. Encuentro internacional de los miembros del proyecto FRATT en Barcelona (consultar…)
* Noviembre 2011 a junio 2012 – Desarrollo de otras acciones, conferencias, representaciones de las obras de teatro foro a nivel local. También se realizará intercambio de profesionales entre los países miembros para conocer otras maneras de trabajar en contra del racismo con el teatro.
Por último se realizará en París el 3er y último Encuentro Internacional de los miembros del proyecto FRATT. Esto será a cargo de CTO Paris (fechas por definir).
* Septiembre 2012 – Documentación: la edición de videos, impresión de un manual de buenas prácticas de teatro contra el racismo.
* Octubre-noviembre 2012 – La evaluación, la creación de informes…

 

Forn de teatre Pa’tothom

El racismo cotidiano

1 – Trabajar con los distintos grupos destinatarios, el problema del racismo, especialmente en sus
manifestaciones cotidianas: "Yo no soy racista, pero…", para explorar el complejo sistema de racismo
contemporáneo.
2 – Asumir que las personas que tienen posiciones racistas son socialmente dañinos. Muchas personas
tienen actitudes conscientemente igualitaria, pero a nivel inconsciente tienen actitudes negativas.
3 – Hacer una obra de teatro foro que muestre cómo son de negativos los prejuicios racistas aunque
sean sutiles.
4 – Representar obras de teatro foro en diferentes entidades y grupos para crear conciencia sobre la
cuestión del racismo cotidiano y dotar de herramientas para confrontarlo.
5 – Tratajar con los beneficiarios del proyecto cómo comportamientos discriminatorios obedecen a pautas
marcadas por los poderes políticos y económicos para perpetuar un sistema de valores que sólo sirven
a los més ricos.

Material producido y resultados

1) Un taller de teatro de 100 horas con 20 ciudadanos de diferentes organizaciones, en Barcelona. Finalmente se ha trabajado con dos grupos. Un grupo formado por actores profesionales que participan de diferentes proyectos de la entidad y jóvenes. Se pretende aglutinar con diferentes características, con diferentes perfiles profesionales, con diferentes intereses en un marco de diálogo en torno a la temática del racismo.

2) Montaje de una obra de teatro foro de creación colectiva sobre el tema de la discriminación y el racismo sutil.14 representaciones de teatro foro en la región de Barcelona.

3) Realización de una revista entrevistando diferentes perfiles profesionales sobre el tema del racismo, la educación y las estructuras sociales que sostienen prácticas discriminatorias.

4) Realización de una publicación narrando la experiencia en cada uno de los países participantes, su metodología y sus ideas. Resultados.

5) Realización de un vídeo y 5000 copias de distribución gratuita sobre lo que se hizo en los países participantes.

Puedes consultar la información más detallada en este mismo blog "Acciones a nivel local, Barcelona"

 

Reunión de socios del Proyecto FRATT en Barcelona (26 de octubre 2011)

Reunión FRATT Barcelona - Forn de teatre Pa'tothom

FRATT – Fighting racism through theatre

EUROPEAN COMMISSION
DIRECTORATE-GENERAL JUSTICE, FREEDOM AND SECURITY

 

 

The Forn de teatre Pa’tothom has been working against exclusive practices from its very beginning, 10 years ago. We attempt to change the paradigm of combat against social exclusion so that it is placed within the corresponding social and relational frameworks, these exclusive practices being a consequence of economic and political interests.

 

In 2010, a poll taken to the population of Catalonia reflected the good willingness of the population towards immigration.[Source: Enquesta del CEO sobre immigració a Catalunya. Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat de Catalunya]. The data were amazing: Almost 70% of Catalans found convenient or very convenient the fact that catalan society is composed by people from different countries and cultures.

75.9% of Catalans think that stable and regular immigrants settled in Catalonia should have the right to family reunification. 85.3% of Catalans think that stable and regular immigrants settled in Catalonia should have the right to claim unemployment benefit. However, scary racist, xenophobic and Islamophobic comments are heard on a daily basis once and again. At least 5.3% of Catalans admit they have a negative feeling against immigration. What’s going on?

 

Discrimination and segregation are given various explanations refusing to look deeply into the issue or to give a complete analysis of the situation. Discarding ideas that only expect to be the basis and reinforcement of certain interests must be the main objective of the combat for inter-culturality.

 

The first mistake, becoming a cliché now, is to considerate exclusion attitudes under psychological terms where the phenomena of segregation or persecution can be deceitfully explained by the personality of the aggressors. These are but superficial explanations. Acts of xenophobia are now customarily explained as the instinctive distrust of strangers common to all species. This is a view that presents racism and xenophobia as the natural tendency of the human being to fear and protect himself from any strange element, thus rejecting it. The idea is consolidated by giving “natural” basis also found in animal behaviour, this basis appearing to be “scientific”.

 

There are of course many other psychological explanations where “the other” is everything we do not accept from ourselves; they reach such a level of complexity that we will not go on any further. Psychology, however, emphasizes the analysis describing people who exclude as suffering from a pathology. The main danger here is to consider them as victims of their own thoughts and actions. It almost justifies what they are and what they do because they have such parents, such a personality, etc.

 

All current theories against racism (including anti-racist ones that often lack of structure in their discourse) forget one thing: the context. The society we are living in is an element to be taken into account when analysing the phenomena in it. Strangely enough, discrimination in general and racism in particular (in the name of the extension of the phenomenon and the outrages committed throughout history) are considered a moral, unique and vaste problem, whose expressions are studied following one single analysis. This is the cause of many problems and we, the Forn de Teatre Pa’tothom, believe that this paradigm mus t be changed.

The exclusion of the other is the consequence of many structural problems that sometimes do appear under this form. Thus, this exclusion that holds power structures, reaffirms the position taken by a part of the society and it materializes and rationalizes by means of exclusive discourses implying that one part dominates the other.

 

Paraphrasing Julian Boal, the question that should concern us is not the fact that a person should have the chance of becoming President because of his colour, nationality or sex, this phenomenon being easily arranged by establishing a positive discrimination. Our main concern is the fact that one could be a President and the other a slave, one has the power and the money and the other does not.

 

There are, therefore, certain social relations that allow exploitation, margination, expulsion, death or simply denial from a part of the human gender to the other, racism and xenophobia being the rationalization of all these exclusion practices. Nevertheless, we have to admit the convergence of singular, different circumstances of today’s world, circumstances that are necessarily related to the economic and political function they fulfil.

 

As differences between individuals become wider, a new way of social relations appear where the place inhabited, the social level (splitting classes) and the social renown are defined. These relations may be harmonious or traumatic, depending on the interests hidden under certain statements prone to become legitimate. As Manuel Delgado, Spanish anthropologist, says: “The frequency and intensity of physical, territorial, cultural and economic contacts would be the same basis for the raising of conflicts between human groups; a conflict that will end up by benefiting the community agent holding the dominant position.” In these cases, the collective identity (ethnical, religious, political) is very often a simple substitution, hiding class splitting or castes. This implies the verticality imposed to relations between the differentiated group and the other.

 

The exclusion machinery created to justify the lack of rights of a part of our society is countless. This does not represent a problem for those who (like Europe) extol values such as democracy, equality, laicism and the exercise of human rights.

 

Racist practices based on phenotype are by far the most dangerous. There are currently exclusion practices ( rationalizing inequality and domination) that get inspired not by genetic reasons but by the presumption that certain characteristics are inherent in some human groups, allowing thus a moral hierarchy. Manuel Delgado names it “cultural racism”. It takes for granted that a person is bearer of certain hereditary characteristics just because he belongs to a certain group. Hence socially accepted clichés such as “French are romantic, Italians are passionate” to the dangerous “Colombians are drug-dealers, Arabs are thieves”, etc. This exclusive practice may be maintained by an aura of kindness, which makes it even more dangerous. Cultural racism allows the defense of the right to preserve a cultural purity non-existent. Culture is mobile, changing and dynamic. The group protects itself from any possible intrusion and has the right to marginate, exclude, repulse or avoid any rapprochement, thus perpetuating power quota and hierarchies. The only aim is to homogenize within the stigma and that is why divisions to establish who is in and who is out are socially dignified.

 

It is the case of many theatre groups that claim to do a social work just because one of their members belongs to a socially excluded group. With this attitude, they are just maintaining excluding practices: since we cannot deport him, hit him or put him in prison, we show how good we are by giving him a theatre class. We have to be aware that language is a great transmitter of exclusion/inclusion thinking and we cannot make the mistake of asking someone if he is undocumented or about his nationality.

 

 

Bibliography

 

Literature & other sources on participatory, applied or educational drama against racism.

This list may help you find some useful literature and other materials for developing your practice as a drama worker.

 

CONSTRUCCIÓ DE LA IMATGE DEL SUD DES DEL NORD. 2010.

Lola López. Antropòloga. Centre d’Estudis Africans.

 

Boal, Augusto

Juego para actores y no actores. Alba Ed. Num. 60

Arcoiris del deseo.

Teatro del oprimido.

 

Laferriere, Georges. Pràcticas creativas para una enseñanza dinámica. Ed. Ñaque.

Manual per combatre rumors i estereotips sobre diversitat cultural. AA.VV. Enero/11

 DERECHO A SER, DERECHO A ESTAR. Manuel Delgado. 26 de setembre de 2011.

http://manueldelgadoruiz.blogspot.com/2011/09/derecho-ser-derecho-estar-prologo-para.html

 

Manual pràctic per combatre prejudicis i rumors sobre la diversitat ètnica. pel Consell Comarcal del Vallès Occidental. REDACCIÓ PLA DE CIUTADANIA I IMMIGRACIÓ DEL CONSELL COMARCAL DEL VALLÈS

OCCIDENTAL per http://www.patothom.org/Manual.pdf

 

Amenazas falsas

La Vanguardia, CELESTE LÓPEZ JOSEP PLAYÀMASET, 2011-03-23

La emigración global / El trasiego de gentes ha sido un factor constante, inevitable y positivo a lo largo de la historia

La Vanguardia, Artículos | 12/05/2011

 

Inmigración y mercado de trabajo. Informe 2010. Miguel Pajares, 2011. Ministerio de trabajo, Gobierno de España. http://www.migracat.cat/document/5e38ca39b070fe2.pdf

Moviments migratoris 2009. Idescat, 2010.

Les remesas a Amèrica Latina y el Caribe: Los efectos de la crisis global. Fondo Multilateral de Inversiones (FOMIN), 2010.

La població estrangera en xifres: Catalunya, vegueries i comarques. 1 de gener de 2010. Secretaria per a la Immigració, 2010. Generalitat de Catalunya. (+info)

Enquesta del CEO sobre immigració a Catalunya. Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat de Catalunya. Generalitat de Catalunya. 2010.

Resumen en: Xarxa Antirumors

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